Online |
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanych użytkowników: 48
Najnowszy Użytkownik: Nataliia Brygola
|
Ostatnie Artykuły |
Brak zawartości dla tego panelu
|
|
 |
BEZPIECZNY UCZEŃ |
 |
SZKOLNY
PROGRAM POPRAWY
BEZPIECZEŃSTWA BEZPIECZNY
UCZEŃ - BEZPIECZNA SZKOŁA
WSTĘP
Narastające
stare i pojawiające się nowe problemy społeczne, takie jak alkoholizm,
przestępczość, bezrobocie, mają niebagatelne znaczenie w kontaktach
międzyludzkich, wśród których znaczące miejsce zajmuje agresja i przemoc. Z
uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska postanowiliśmy wdrożyć program,
którego celem byłoby podniesienie poziomu bezpieczeństwa w naszej szkole, a
także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania
napięcia w alternatywny sposób. Zdajemy sobie sprawę, że szkoła jako placówka
edukacyjno-wychowawcza w dużej mierze odpowiada za kształtowanie właściwych
postaw społecznych swych uczniów, musi więc wskazać im właściwą drogę w życiu,
naświetlić pozytywne postawy społeczne i moralne, dzięki którym będą prawidłowo
funkcjonowali w społeczeństwie. Aby program ten przyniósł zamierzone efekty
musi być wspierany ścisłą współpracą ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi
ludzie wzrastają.
PODSTAWOWE
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program działa w ścisłym powiązaniu ze Statutem Szkoły, Szkolnym Programem Wychowawczym i Szkolnym Programem Profilaktyki. Jego głównymi założeniami są:
1. Praca wszystkich nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów, rodziców środowiska w kierunku poprawy stanu bezpieczeństwa uczniów w szkole.
2. Kształtowanie współpracy między instytucjami i podmiotami szkoły.
3. Kreowanie wspierającego i bezpiecznego środowiska szkolnego.
4. Popularyzowanie wśród uczniów podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki w tym ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego.
CELE PROGRAMU
GŁÓWNE:
1. Podniesienie stanu bezpieczeństwa szkoły.
2. Eliminowanie wszelkich form agresji psychicznej i fizycznej.
3. Kształtowanie właściwych postaw uczniowskich zgodnie z prawami i obowiązkami ucznia.
SZCZEGÓŁOWE:
1. Podejmowanie szybkich i trafnych działań interwencyjnych w sytuacjach zagrażających uczniom zgodnie ze Statutem Szkoły.
2. Poszerzanie wiedzy uczniów w zakresie bezpieczeństwa.
3. Systematyczne informowanie rodziców i uczniów o zasadach bezpieczeństwa.
4. Niwelowanie miejsc niebezpiecznych w szkole.
Kreowanie wspierającego i bezpiecznego środowiska szkolnego.
ZAPLANOWANE DZIAŁANIA
W ramach programu zaplanowano cykl konkretnych działań, które zostaną zrealizowane w bieżącym roku szkolnym.
Lp.
|
DZIAŁANIE
|
ODPOWIEDZIALNI
|
TERMIN
|
EFEKTY
|
1.
|
Przeprowadzenie,
we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo,
społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu
opracowanego przez szkołę.
|
Nauczyciel
WOS
Wychowawcy
klas
|
Październik
2014
|
Uczniowie
znają pojęcie państwa, narodu, społeczeństwo, obywatel
|
2.
|
Przeprowadzenie
konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także
ucznia...
|
Zespół
ds Programu Profilaktycznego
|
Listopad
2014
|
Uczniowie
znają konsekwencje nieprzestrzegania prawa
|
3.
|
Przeprowadzenie
pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych
człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane
podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta" - język, kultura osobista
etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego..."
|
Wychowawcy
klas
Przedstawiciele
Policji
|
Listopad
2014
|
Uczniowie
znają pojęcia ochrony dóbr osobistych i nietykalności cielesnej, znają
konsekwencje nieprzestrzegania prawa w tym zakresie
|
4.
|
Omówienie
specyfiki zagrożeń, na które narażeni są młodzi użytkownicy Internetu (skala
problemu, aspekty prawne, profilaktyka).
|
Nauczyciel
informatyki
Wychowawcy
klas
|
Grudzień
2014
|
Uczniowie
wiedzą, jak bezpieczne korzystać z Internetu
|
5.
|
Przeprowadzenie
spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia
Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w
szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp.
|
Pedagog
szkolny
Zespół
ds Programu Profilaktycznego
Przedstawiciele
Policji, Straży Pożarnej
|
Styczeń
2015
|
Uczniowie
potrafią zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych
|
6.
|
Przeprowadzenie
we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy
podwórkowe - co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed
wciągnięciem do „paczki".
|
Pedagog
szkolny
Wychowawcy
klas
Zespół
ds Programu Profilaktycznego i Wychowawczego
|
Luty
2015
|
Uczniowie
potrafią rozpoznać zagrożenia związane z przynależnością do grup podwórkowych
|
7.
|
Przeprowadzenie
we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze
- jak się przed tym bronić.
|
Nauczyciele
języka polskiego
Wychowawcy
klas
Specjaliści
z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
|
Marzec
2015
|
Uczniowie
znają zagrożenia płynące z kontaktu z tytoniem, narkotykami, dopalaczami.
|
8.
|
Przeprowadzenie
we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam. Jak
monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które
znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub
„eurosieroctwa"; gdzie szukać pomocy
|
Wychowawcy
klas
Pedagog
szkolny
|
Marzec
2015
|
Uczniowie
potrafią zauważyć i wspomóc osoby, które potrzebują pomocy
|
9.
|
Przeprowadzenie
we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Mój przyjaciel jest
inwalidą - jak kształtować podstawy akceptujące niepełnosprawność.
|
Wychowawcy
klas
|
Kwiecień
2015
|
Uczniowie
są tolerancyjni wobec niepełnosprawnych kolegów
|
10.
|
Przeprowadzenie
szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie,
otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń,
dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).
|
Zespół
ds Programu Profilaktycznego i Wychowawczego
|
Maj
2015
|
Uczniowie
są angażowani w działalność mającą na celu poprawę relacji w szkole i swoim
otoczeniu
|
Sprawozdania z
realizacji elementów programu zamieszczane będą na stronie internetowej szkoły.
Przygotowaniem i opublikowaniem sprawozdań zajmą się osoby lub zespoły
odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań.
EWALUACJA
Przedmiotem
ewaluacji będzie zbadanie efektywności wprowadzonych działań na poprawę
bezpieczeństwa w szkole i samoświadomość uczniów dotyczącą norm współżycia i
poszanowania praw człowieka.
Opracowanie Justyna Tokarzewska i Małgorzata Borowińska
Bezpieczna Szkoła
Ważnym elementem bezpieczeństwa jest umiejętność poruszania się w terenie zabudowany i po jezdni, ponieważ każdy z nas jest jednocześnie uczestnikiem ruchu drogowego.
Aby utrwalić zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym, uczniowie klas II i III SP wraz ze swoimi wychowawcami, p. M. Borowińską i p. B. Niezabitowską, w asyście funkcjonariuszy Powiatowej Komendy Policji w Parczewie odbyli spacer dydaktyczny ulicami Sosnowicy.
Maluchy dowiedziały się, w jaki sposób bezpiecznie przejść przez ulicę w miejscach, w których nie ma sygnalizacji świetlnej, jak poruszać się po chodniku oraz poza nim. Panowie policjanci przypomnieli wszystkim o obowiązku noszenia odblasków po zmroku. Niezwykłą atrakcją była również możliwość obejrzenia z bliska samochodu policyjnego. Niektórzy odważyli się nawet na wejście do środka.
Jesteśmy pewni, że wizyta Panów Policjantów oraz przedstawione przez nich zasady poruszania się po ulicy na długo pozostaną w pamięci uczniów.
PRZESTRZEGANIE PRAWA TO OBOWIĄZEK KAŻDEGO, NAWET UCZNIA...
W ramach realizacji zadania Przestrzeganie Prawa to obowiązek każdego, uczniowie klas O – III wysłuchali bajki pt. Opowiedział dzięcioł sowie i na jej podstawie dokonali oceny postępowania bohaterów.
Wspólnie ustalili normy zachowania, jakimi powinni kierować się bohaterowie, rozpoznawali bohaterów na ilustracjach. Omówili w szczególności postać niedźwiedzia Błażeja, który stał na straży prawa w lesie i udzielał rad jego mieszkańcom. Ich zadaniem było również pokolorowanie rysunków postaci z bajki, które ozdobiły ich klasy.
Uczniowie klas starszych natomiast, na godzinach wychowawczych oraz na lekcjach Wiedzy o Społeczeństwie wspólnie określali, czym jest prawo, w jakich sytuacjach, gdzie uczniowie spotykają się z koniecznością przestrzegania prawa, co grozi za łamanie prawa. Starali się wspólnie stworzyć listę 10 podstawowych praw, które będą obowiązywały w klasie w zakresie wzajemnych relacji oraz 10 kar, które będą stosowane za łamanie tych praw.
PRAWNA OCHRONA DÓBR OSOBISTYCH CZŁOWIEKA, W TYM NIETYKALNOŚCI CIELESNEJ, A ZWYCZAJE SZKOLNE
W ramach realizacji kolejnego zadania programu Bezpieczny Uczeń, uczniowie klas 0- III SP wysłuchali opowiadań Grzegorza Kasdepke, których głównymi bohaterami jest para bliźniąt: Kuba i Buba. Dzieciaki chodzą do szkoły, ciągle się kłócą, sprawiają kłopoty i nader często stawiają rodzinę w niezręcznych sytuacjach. Ich babcia Joasia postanawia więc zakupić im podręcznik dobrych manier. Dzieci - po przeczytaniu książki - zaczynają stosować porady, ale wyłącznie w wygodny dla siebie sposób.
Po wysłuchaniu historii, uczniowie wspólnie ustalili:
1. co to znaczy zachowywać się kulturalnie,
2. co robimy z gumą do żucia,
3. gdy chcemy z kimś porozmawiać, jakich słów powinniśmy używać w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
4. dlaczego dorośli i dzieci nie powinni używać brzydkich słów,
5. w jaki sposób używamy telefonu komórkowego i dlaczego nie powinniśmy używać go w szkole,
6. kogo należy powiadomić o niewłaściwym zachowaniu kolegi podczas przerwy,
7. jak powinni się zachowywać uczniowie, aby w szkole zawsze było bezpiecznie, miło i wesoło.
Uczniowie starsi podawali przykłady naruszenia dóbr osobistych i nietykalności cielesnej z życia szkolnego lub zaobserwowane na ulicy oraz wyjaśniali na jakiej podstawie uznają je za naruszenia dóbr osobistych i nietykalności cielesnej. W ramach podsumowania tego zadania ogłoszono również konkurs na hasło promujące kulturalne słownictwo.
NIETYKALNOŚĆ CIELESNA
W dniu 10 grudnia 2014 roku, w ZSP w Sosnowicy odbyło się spotkanie z Przedstawicielami Policji, które poświęcone było nietykalności cielesnej. W spotkaniach uczestniczyli zarówno chłopcy jak i dziewczęta. Poruszone zostały najważniejsze zagadnienia dotyczące tematu: co to jest nietykalność cielesna, kiedy przekraczane są jej granice, gdzie szukać pomocy w przypadku naruszenia naszej nietykalności. Uczniowie dowiedzieli się, że publikowanie czyjegoś wizerunku bez jego zgody również jest karalne oraz gdzie można znaleźć prawa człowieka, informacje na temat ochrony dóbr osobistych i nietykalności cielesnej.
BEZPIECZNY INTERNET
Dla wielu rodziców dziecko siedzące w domu przed monitorem komputera to gwarancja jego bezpieczeństwa. Nic bardziej mylnego, bo chociaż w tej sytuacji trudno o guza czy podrapane kolana, dziecko może paść ofiarą cyberprzemocy ze strony rówieśników, natknąć się na niewłaściwe i niebezpieczne dla jego psychiki treści internetowe, stać się ofiarą internetowego przestępcy lub po prostu wpaść w uzależnienie, które odbije się na jego zdrowiu i relacjach społecznych.
W celu uświadomienia dzieciom i rodzicom niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z sieci, przygotowano na korytarzu szkolnym gazetkę, w której można znaleźć informacje, w jaki sposób korzystać z zasobów Internetu w sposób bezpieczny.
PRZESTRZEGANIE PRAWA TO OBOWIĄZEK KAŻDEGO, NAWET UCZNIA...
W ramach realizacji zadania Przestrzeganie Prawa to obowiązek każdego, uczniowie klas O – III wysłuchali bajki pt. Opowiedział dzięcioł sowie i na jej podstawie dokonali oceny postępowania bohaterów.
Wspólnie ustalili normy zachowania, jakimi powinni kierować się bohaterowie, rozpoznawali bohaterów na ilustracjach. Omówili w szczególności postać niedźwiedzia Błażeja, który stał na straży prawa w lesie i udzielał rad jego mieszkańcom. Ich zadaniem było również pokolorowanie rysunków postaci z bajki, które ozdobiły ich klasy.
Uczniowie klas starszych natomiast, na godzinach wychowawczych oraz na lekcjach Wiedzy o Społeczeństwie wspólnie określali, czym jest prawo, w jakich sytuacjach, gdzie uczniowie spotykają się z koniecznością przestrzegania prawa, co grozi za łamanie prawa. Starali się wspólnie stworzyć listę 10 podstawowych praw, które będą obowiązywały w klasie w zakresie wzajemnych relacji oraz 10 kar, które będą stosowane za łamanie tych praw.
|
 |
Komentarze |
 |
 |
Dodaj komentarz |
 |
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
 |
Oceny |
 |
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|
Logowanie |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|